O yeas

Jag är skitnöjd! Riktigt jäkla ordentligt nöjd! Föreläsningen idag var den bästa i tiderna! Helt taget ur det verkliga livet! 2 kvinnor, en som har alzheimer, och en som var anhörig till en person med alzheimer. Vi fick verkligheten berättad ur två vinklar. Ur två helt olika perspektiv Ni har ingen aning om Vad jag och min klass fick vara med om. Att sätta en känsla på ett ämne jag läst i snart 2 år är inte lätt Men fr.o.m nu förstog jag mer vad de innebär när anhöriga kommer till boendet där jag jobbar för att hälsa på sin fru/man, eller att vara en persen med demenssjukdom som bor på boendet. Bemötandet - förståelsen - empatin-bekräftande-respekt.. det vi alla bör ha som grundfacit Tyvärr måste jag säga får man se och vara med om mer än ibland psyket klarar Och med denna nya information kan jag börja förändra, det är det jag vill Efter idag kommer jag kolla med större mer vidöppna ögon på anhörig ex. Jag har ingen erfarenhet av att leva med en person med en demenssjukdom Jag har lixom inget o ta på. Nu har jag mer!! Tack jag lär mig var dag att bli mycket bättre än vad jag är!! Nu vill jag ut o handleda personalgrupper i vanliga etiska aspekter, alltså självklara saker att bära med sig till jobbet- bemötande-förståelse-empati- bekräftande-respekt!!!! Att få ha kvar sitt självbestämmande och integritet så långt det går. Kan du själv någon gång tänka dig att någon annan bestämmer hur och vad du ska äta? Hur länge du får se på teve på kvällen? Vilka kläder du ska bära imorn? Nej ja tänkte inte det! Det kallas att ditt självbestämmande och sin integritet är blottad, du är avklädd naken utan en enda Önskan alls om hur du vill att sin morgondag ser ut! Nu ser det inte ut så här överallt i landet men ett par skräckverättelser finns. Hjälp oss förändra omsorgen- vågar du vara med??

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0