Stockholm

Är på väg hem från Sthlm nu efter 2 givande dagar med min klass. Det mest intressanta var överläkaren Niels som föreläste på Huddinge sjukhus om demens. Efter det var det en annan doktor and som pratade lite ekonomi. Alla vet väl redan vilket problem Sverige kommer ha när 40 talisterna blir gamla? Eller inte? Pengar i massvis och många mer boenden än vad vi har resurser till krävs.. Som privatperson kanske det inte bekrymrar oss så mycket. Tycker vi borde lägga Mer krut på att se huruvida vi kan lösa det oundvikliga, vet vi varför det kommer bli problem? Jag vet och många andra att under 2:à världskriget så nuppades det en HEL del:) Jag e så himla intresserad av hur man tänker lösa vården i allmänhet när 40 talisterna kommer, jättespännande. Nu är jag full av frågor igen som så många andra gånger efter några dagar med klassen. En stark fråga denna gången är att bår klass är den sista som läser till demensutvecklare, helt otroligt. Det måste finnas någon som kan tänka sig att fortsätta lära ut och utbilda oss hungriga människor. Lära oss allt från A-Ö. Hur man gör hur man betett sig historiken kring gemensam ja allt, förstår ni vilken värdefull information mänskligheten missar? Det gör verkligen ont i mig! Tycker det borde vara ett krav att ha en utbildning för att få jobba inom demens, ett slags intagningsprov, det e ju faktisk Riktiga människor vi arbetar med, deras känslor, deras integritet, deras allt, och där går vi rätt in o deras liv helt okunniga. Som undersköterska läggs inte allt för mycket fokus på alla de olika demensdjukdomar som finns. Lite Parkinson lite cancer lite demens o lite annat sjukdomsrelaterat. Har jag som person med usk-utb någon egentrligen pejl på alla följdsjukdomar vid demens, alla psykiska åkommor man drar på sig. Inbördes känslor ? Jag kan ha empatin men ändå inte den reala förståelsen för hur det känns att ha en demensdjukdomar! Jag kan fan inte ens föreställa mig även om jag själv är i sluttanpen på min utbildning och är i det var dag. Jag har ingen aning, jag kan bara tro , känna, läsa av , och göra det bästa av den situationen som jag kan. Så snälla mer människor behöver kunna utbilda sig i detta helt otroliga ämnet som har med våra hjärnor att göra. Mer kunskap åt folket , eller hur?

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0